zaterdag 7 juni 2014

Rode bessen, pruimen dunnen en knolvoet.....

Tja en dan toch nog een tegenvaller....knolvoet in de kolen... dat ziet er uit als allemaal knolletjes aan de wortels..... knolvoet wordt veroorzaakt door een schimmel, en als je eenmaal knolvoet in de grond hebt, raak je die niet zomaar kwijt. De kolen groeien dan niet goed meer en soms is het zo erg dat ze gewoon wegrotten. Nu hoorde ik op de tuin al dat de meeste er last van hebben en aangezien alle tuinen in maart door een ploeg worden omgewoeld, denk ik eigenlijk niet dat we er ooit nog vanaf zullen komen. Dus proberen om de ph waarde omhoog te krijgen , kalk te strooien op het kolenbed en andere voorzorgsmaatregelen treffen en hopen dat er toch nog wat kooltjes het overleven.

spitskool met knolvoet

knolvoet
Dan is het nu ook tijd om de pruimen te dunnen, zo jammer om die mooie pruimen eruit te knippen, maar ja, zo krijg je wel lekkere dikke pruimen, en kan het invloed hebben op de beurtjaren. Dus toch maar wat eruit gehaald.... de mirabellen hoeven gelukkig niet gedund te worden, deze hangen ook supervol met pruimen!

teveel pruimen dicht op elkaar

deze kunnen nu naar de kippen op de tuin

En dan vraag ik me af wat er mis is met mijn rode bessen....ik heb ze niet eens afgeschermd voor de vogels en er hangt nog steeds voldoende aan..... en ze zijn echt heerlijk !!  Dit weekend lekker jam maken.

Jonkheer van Tets bessen


 

7 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je al bessen hebt kunnen oogsten! Ze zien er mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh wat balen van je kolen! En ze zagen er zo mooi uit. Kan je deze dan nu wel gewoon eten? Ik ken het euvel gelukkig niet met de kalkrijke grond hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ze zijn prima te eten, niks mis mee verder, alleen door het vormen van die knolletje kan er minder voeding bij de plant en blijft ie kleiner of sterft af. Maar de spitskool was nog heerlijk.

      Verwijderen
  3. Jammer van de kolen...volgende keer koolkragen en as strooien aan de voet van de kolen. Mooie bessen hoor. Ik heb het idee dat er in jouw omgeving eerder geoogst kan worden dan hier. Onze bessen struiken doen het prima maar alles is nog groen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze staan volledig onder een fijn net, dus de koolkraag hoeft niet, maar zal eens wat gaan strooien.... Heb ook het idee dat we hier vroeg zijn met de oogst... gelukkig komt het bij jullie ook, alleen ietsje later dan :)

      Verwijderen
  4. Pffff eindelijk tijd (midden in de nacht) om even mijn favoriete blogs te lezen! Wat ziet het er weer mooi uit allemaal bij jou Annemiek, vooral die zwarte voeten!! :D:D Heel herkenbaar! Lekker dat je knoflook al hangt! Ga je ze nog vlechten? En die knolvoet, wow wat jammer! Maar je hebt al hele dikke spitskolen geoogst toch? Ik ben heel benieuwd of ik ook knolvoet krijg op mijn 'nieuwe' bodem. Zou het ook te maken hebben met 'onevenwichtigheid' in de bodem? En hoe je ervan af komt? Misschien de bodem doorspoelen met sterke plantengier?? om de schimmel te doden?
    Mooi ook die pruimen! Goed om ze te dunnen! Dat scheelt je beurtjaren! En takken! :)
    Succes met alles, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk je reactie! Nou ik moet nog eens ff zoeken hoe dat ik die knoflook moet vlechten, zou wel leuk zijn ja. Denk dat in een "verse" bodem zoals bij jou de kans op knolvoet erg klein is. Had gelezen dat doorspoelen met soda een oplossing kon zijn.......maar de meeste op de tuin doen er niks aan en zo komen we er nooit vanaf, want dan blijft het zich verspreiden helaas....

    BeantwoordenVerwijderen