woensdag 2 maart 2016

Tomatenzaai....

En inmiddels is het alweer maart, de maand om de tomaten te zaaien. De pepers en paprika's die ik vorige maand heb gezaaid zijn prima gekiemd, en kunnen eerdaags al opgepot worden. Binnen een week waren ze al gekiemd, ik kan me trouwens nog herinneren dat dat vorig jaar veel langer duurde.... ik ga ze met 3 in een pot zetten, dat bevalt me prima, je krijgt dan mooie volle bossen.



En dan de tomaten, 20 soorten heb ik uitgezocht voor 2016, vrijdag is het "vruchtdag" en worden ze gezaaid. Mocht er wat niet opkomen, heb ik daarna nog tijd genoeg om wat na te zaaien.

De onderstaande soorten zijn het geworden :
Anmore treasures: rood/roze kleine zoete tomaatjes
Ida Gold: geel oranje zoete tomaat, formaat golfbal
Jip en Janneke: al jaren favoriete mini tomatenplant
Ruby Red: ook deze is favoriet en een mini plant
Minibel: kleine rode tomaatjes
Ogni Moskvi: lekkere rode vleestomaat, struikformaat
Sprite: lekkerste snoeptomaatje ooit, struikformaat
Shady lady: goede rode buitentomaat
Blush: heerlijk zoete langwerpige oranje tomaat, stam
Liguria: beste saustomaat, vol van smaak
Gary Ibenss Gold: nieuw dit jaar, oranje vleestomaat
Tigrette: Vergelijkbaar met Blush, nieuw voor mij
Howards German: langwerpige rode saustomaat, ook nieuw
Green grape: na jaren weer terug, groen en zoete stamtomaat
Sweet olive: Kleine snoeptomaatjes, nieuwe soort
Harzfeuer: enige F1 tomaat, gewoon rood, niks bijzonders
Matina: rood tomaatje, nieuwe voor mij
Chocmato: lekkere bruinrode tomaat, zoet en sappig
Oranje van Goeijenbier: oude zaden, oranje zoete tomaatjes
Dulcia: oranje tomaten aan struik, vroege soort

Gary Ibsen Gold (foto Diana)

Sweet Olive (foto Diana)

Blush (foto Diana)

Howard German (foto Diana)


2 opmerkingen: