woensdag 14 januari 2015

Zomerprei en tuinbonen...

Deze maand gaan de eerste zaden weer de grond in. Dit weekend eerst de dakpanelen in de muurkassen vervangen en dan is het volgens de kosmos agenda tijd om de zomerprei en de tuinbonen voor te zaaien. Met mijn zaaiplan houd ik altijd rekening met de kosmos agenda (maandstanden) en de zaaiagenda van Hans van Eekelen.

Zondag eerst de zomerprei Zwitserse reuzen, deze heb ik vorig jaar ook gehad en zijn prima bevallen. Ik zaai ze voor in diepe bakjes in de kas en als ze potlooddik zijn gaan ze begin april de grond in.

 
 

Dan maandag de 19e zijn de tuinbonen 3x wit aan de beurt, deze heb ik nooit eerder gezet, want heb eigenlijk best slechte herinneringen aan tuinboontjes uit mijn jeugd, vieze dingen in witte saus....bah! Maar afgelopen jaar van medetuinders enkele jonge boontjes gedopt en gekookt..... en moet toegeven dat ze best lekker waren. Wel de witte variant en jong geplukt, want die zijn niet bitter. Dus we gaan het erop wagen...2 rijen van 2 meter, dus zo'n 26 planten ga ik zetten. Ook deze worden in de kas voorgezaaid, maar kunnen goed tegen de kou dus gaan de grond in zodra de moestuin is geploegd in maart.


foto van internet

6 opmerkingen:

  1. Wat gaat het snel Annemieke....de Lente zit er al weer aan te komen.

    Ik lees dat ze de tuinbonen ook wel dubbel doppen...dan zouden ze wel lekker zijn.
    Ik ben ook bezig met zaadjes uitzoeken en bestellen.

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja als de tuinbonen te groot zijn geworden kun je ze dubbeldoppen, wel veel werk maar lekker! Ik probeer ze jong te doppen :)

      Verwijderen
  2. ik ga dit jaar ook weer prei proberen. Heb er in het verleden geen goede resultaten mee gehad, maar misschien deed ik het ook wel verkeerd :) Nieuwe ronden, nieuwe kansen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Annemiek, mag ik ook bij jou in het 'rechterrijte'? Lijkt me superleuk. Jouw blog heb ik zojuist aan m'n blogroll toegevoegd. Tnx!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van het weekend heb ik ook Zwitserse reuzen gezaaid en pepers. Morgen zijn de tuinbonen aan de beurt. Heerlijk om weer zo lekker bezig te zijn he!

    BeantwoordenVerwijderen