zaterdag 25 oktober 2014

Worteldoek verwijderen en testen van de grond.

Afgelopen week heb ik geen tijd gehad om naar de tuin te gaan, slecht weer en veel klussen thuis (schilderen, laminaat leggen enz). Maar de week ervoor was ik al begonnen om van de eerste bedden het worteldoek te verwijderen, prachtige losse grond kwam onder het doek vandaan, geen onkruiden en slechts 2 emelten en een mierennest onder het aardbeiendoek. De grond was makkelijk te bewerken en glad te harken. Het meloenbed heb ik met rogge ingezaaid, eens kijken wat ik daar van vind straks. Het schijnt een goede groenbemester te zijn, en aangezien de grond geploegd wordt, hoef ik het zelf niet onder te werken.

meloenbed waar 3 planten stonden met meer dan 20 meloenen

zojuist het doek verwijderd

schoonmaken met sodawater

mooie losgeharkte grond

ingezaaid met rogge en aangedrukt met een bats

Daarna even een kalktestje gedaan, op 3 verschillende plaatsen 5 a 10 cm diep wat zand genomen en in een potje met water gedaan, schudden, laten bezinken en een teststrip in het water houden. Wij telen hier op zandgrond en deze schijnt vaak wat zuurder te zijn, nou als mijn testje klopt is de ph waarde ongeveer 6.5, ik denk dat dat een prima waarde is voor de moestuin.

 


Op internet vond ik onderstaand schema met ph waarden, nu weet ik dus welk bed er straks in het nieuwe seizoen wat extra kalk nodig heeft, dat is makkelijk bij de planning voor 2015!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten