zaterdag 13 juni 2015

Aardbeien, andijvie, bietjes en....opstart Rumtopf !

Goh wat lekker, terwijl ik dit blog schrijf regent het buiten, de tuin heeft echt water nodig, de grond is veels te droog. En vanmiddag komt de zon weer terug :)
Op de tuin wordt het inmiddels een stuk groener, de courgettes slaan goed aan, de sla is eigenlijk al te groot, de mais groeit prima en ook de kolen worden alsmaar groter. De eerste bietjes heb ik al geoogst, ik had vier soorten gezet en op zich wel vreemd dat sommige al groot zijn en andere nog geen knol gevormd hebben van dezelfde soort....

2x Chioggia en 2x Detroit dark red


De bietjes heb ik in zoetzuur ingemaakt met kruiden en rode ui. Ik zal bovenaan dit blog een extra pagina aanmaken waar ik mijn recepten neerzet.
Ook heb ik de andijvie geoogst, lekkere rauwe andijviestamp met spekjes, ui en kaas gegeten en met de rest van de andijvie een andijviesoep gemaakt met aardappel, ui en knoflook, erg lekker ook.

eerste andijvie

Elke dag oogst ik wel een pond heerlijk zoete aardbeien en daarmee kon de Rumtopf dan opgestart worden. De onderste laag zijn de aardbeien, hierna komen andere soorten vruchten zoals rode/blauwe bessen, pruimen, druiven, frambozen enz. Na elke portie fruit komt er de helft van het gewicht van het fruit aan suiker bovenop, en dan zorgen dat je genoeg rum bijvult zodat alles onder blijft staan. Ben benieuwd hoe dat over een paar maanden smaakt.


Aardbeien, suiker en dan de Pott rum erop.......

2 opmerkingen:

  1. Misschien een domme vraag maar uhm doe je nu een laag aardbeitjes en dan over een poosje de rest van het fruit erop ????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dat klopt, zo kun je al je eigen tuinfruit gebruiken, iedere keer een nieuwe laag fruit en suiker.....en rum aanvullen.

      Verwijderen