vrijdag 8 maart 2013

Zaailingen

De tomaten zijn vrijwel allemaal gekiemd, door de warmtemat te gebruiken stonden de meeste zaailingen zelfs in 4 dagen boven grond. Sommige hadden het probleem dat ze een "hoedje" op hadden, daarmee bedoel ik dat het zaadomhulsel boven aan het stengeltje blijft zitten, en de kiemblaadjes niet kunnen uitgroeien. Op onderstaande foto zie je zo'n "hoedje". Door het hoedje nat te maken met water (of spuug) is het meestal goed los te krijgen. Helaas ben ik niet lief genoeg geweest voor de Malinowy Retro en heb ik deze tomaat "onthoofd".



De Earl of Edgecombe en de Bursztyn zijn helemaal niet gekiemd, zodoende heb ik deze 3 soorten opnieuw gezaaid. Een aantal zaailingen zijn al aan het 2e bladpaar begonnen en zal ik eerdaags gaan oppotten zodat ze mooi uit kunnen groeien in een P9 potje.

tomatenzaailingen

Vandaag heb ik ook het compostvat verplaatst, deze had ik vorig jaar op de tegels gezet, maar beter staat deze op zandgrond, zodat wormen er hun werk kunnen doen....en inderdaad....bij het verplaatsen en opnieuw vullen van het vat ben ik geen wormen tegengekomen. Hoop dat het omzetten naar compost nu beter zal gaan.

2 opmerkingen:

  1. Mooie tomatenplantjes! Het is nog wel lange tijd om zorg voor te dragen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Guy dat klopt, maar in de loop der jaren heb ik gemerkt dat de groei boven achter de ramen, niet zo heel sterk is...meestal gaan ze eind april, 1ste week mei naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen