woensdag 29 mei 2013

Nieuwste aanwinsten :)

Oh wat heerlijk om nieuwe dingen te vinden in tuincentra, ik kan ze dan ook echt niet laten staan. Op de Poolbraam Rubus Arcticus ben ik al een poosje aan't wachten en eindelijk was hij er vandaag. Heb er drie planten van meegenomen.

 

Rubus arcticus is een 10-20 cm hoge vaste plant met een kruipende wortelstok. De plant groeit in noordelijke koude gebieden zoals Canada, SkandinaviĆ« en Rusland. De framboosachtige bes is dieprood, bijzonder lekker en wordt in Rusland ook wel koning der bessen genoemd. Leuk voor de rotstuin op enigszins vochtige grond. Vermeerderen door het afnemen van uitlopers. Net als bij veel andere leden van de Rubus familie zijn de bessen eetbaar en ook goed te verwerken in jam en sap. De jonge bladeren zijn te gebruiken voor thee. 

Dan was ik afgelopen week ook bij de Intratuin, en daar vond ik de mooie Aardbei Toscana en de Bananenmunt !

Toscana aardbei en Bananenmunt


Mentha arvensis 'Banana' 
Bananen munt is een sensatie! U kent ze vast nog wel van vroeger, die gele bananenschuimpjes. Kunt u zich ook nog die specifieke geur van die schuimpjes herinneren? Exact die geur heeft ook de bananen munt, geweldig.

Bananen munt past goed in de volgende gerechten:

Zomerdranken, ijs, desserts, milkshakes, kruideninfusie (thee), fruitsalade en kerriegerechten. De bloemen zijn mooi als garnering voor sausjes. 

Verzorging: bananenmunt staat graag matig vochtig, niet te nat! Zonnige standplaats, en voldoende voeding.

Gebruik: blad, bloemknop en bloem.





En dan nog een stukje over de Aardbei Toscana.

De prachtige bloem fragaria ‘Toscana’ ontving de vakprijs in de categorie planten tijdens de Sanoma Tuinawards 2012. De sieraardbei waarvan de vruchten eetbaar zijn, won de prijs in de categorie 'Meest innovatieve plant'. De plant heeft volgens een jury van journalisten en deskundigen 'een mooie roze bloem met vrucht die een unieke kleur aan je terras en tuin toevoegt'. 






3 opmerkingen:

  1. Wat een mooi bloemetje heeft die braam zeg! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vertel je het allemaal smakelijk! Ik heb ze alledrie genoteerd als wens voor in de tuin! Vooral die bananenmunt klinkt heerlijk. Zelf heb ik 'after-eight munt', appelmunt en marokkaanse munt, maar bananenmunt... nee daar had ik nog nooit van gehoord. Leuk, dank voor je berichtje.
    groetjes, Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk die Bananenmunt, had ik nog niet van gehoord. Zo vond ik laatst aardbeienmunt, ananasmunt en chocolademunt in een tuincentrum :-)
    Vooral de aardbeienmunt ruikt heerlijk.
    Wat een prachtige plant is die Toscana aardbei!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen