vrijdag 29 mei 2015

Nieuwe zaden en meer Smoothies.....

Op het moestuinforum (facebook) had ik een leuke prijs gewonnen en mocht ik uit een lijst 10x zaden uitzoeken, die heb ik deze week ontvangen en ja.... de meeste wilde ik dit seizoen nog zaaien.
Aangezien ik toch geregeld smoothies maak en daar vaak spinazie in doe, wil ik deze natuurlijk ook zelf kweken, dus in mijn keuze 2 soorten spinazie uitgekozen, de Medania en de Securo. Ook had ik nog nooit pepers gezaaid, daar is het nu veel te laat voor, maar toch een enkel zaadje geplant van de "Santa Fe Grande" om deze in de kas op te kweken. Verder ook de leuke kleine Little gem Sla-kropjes gekozen en de dieprode biet "Bulls Blood".

Plaatjes komen van internet
 
spinazie Medania

Peper Santa Fe Grande

Sla Little Gem

Biet Bulls Blood
 
Het maken van de Smoothies gaat ook steeds beter, heb een aantal goede recepten gevonden en het is leuk dat veel ingrediĆ«nten straks allemaal uit mijn eigen tuin komen: oa. spinazie, sla, snijbiet, bieten, andijvie, bramen, aardbeien, pruimen, blauwe en rode bessen enz...... Leuke glazen heb ik inmiddels ook :)
 
 
 
Dan toch ook maar even wat minder positiefs vertellen..... de pest insecten op de tuin...bah.... mieren en zwarte luizen zijn bij mij de grootste pesters :(  De tuinbonen krijgen vaak zwarte luizen, maar de planten waren eigenlijk nog niet groot genoeg naar mijn zin, en nu moest ik ze al toppen om van die luizen af te komen, ook gespoten met een oplossing van groene zeep met spiritus.... de tuinbuurvrouw had ook haar tuinbonen vol met luizen zitten en die staan erg dicht bij mijn tomatenkas...dus voor het eerst heb ik zwarte luis op de tomaten!!! getver  Dan de mieren...die bouwen hele nesten onder mijn planten, sommige kolen, snijbiet en sla planten vallen gewoon om, en als je dan goed kijkt zie je de mieren langs de stengel zo de grond ingaan...... tja...ze moeten ergens wonen natuurlijk...maar liever niet net onder mijn jonge planten!
 


3 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je die prijs gewonnen hebt! Ik had ook meegedaan, maar helaas....:(
    Veel plezier met je zaden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd leuk, een prijs winnen!mmaar wat een shitbeesten in je tuin. Ik heb ook een gezonde hekel aan al dat ongedierte in mijn tuin!
    Oohh...wat een gave glazen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Very interesting blog. A lot of blogs I see these days don't really provide anything that attract others, but I'm most definitely interested in this one. Just thought that I would post and let you know.

    BeantwoordenVerwijderen